Πέμπτη
01 Μαΐου 2025

ΗΠΑ: Οι αρχές κατηγορούν κολοσσούς των social media για «μαζική παρακολούθηση» χρηστών

Πλανήτης

Μελέτη για σειρά ετών αποκάλυψε πως κολοσσοί της κοινωνικής δικτύωσης κι ευρύτερα του τομέα του διαδικτύου επιδίδονται σε «μαζική παρακολούθηση» για να κεφαλαιοποιήσουν προσωπικά δεδομένα χρηστών τους, ανακοίνωσε η ομοσπονδιακή αρχή προστασίας του ανταγωνισμού και των καταναλωτών (Federal Trade Commission, FTC).

Η μελέτη που δημοσιοποίησε ο εποπτικός φορέας εκπονήθηκε έπειτα από αιτήματα που εστάλησαν πριν από τέσσερα χρόνια -  στα τέλη του 2020 - σε εταιρείες όπως οι Meta (Facebook, Instagram), YouTube (Google), Snap, Amazon (αφορούσαν το Twitch), ByteDance (TikTok), και Twitter (έχει μετονομαστεί σε X).

Συνολικά αφορά εννέα εταιρείες και αποκαλύπτει πως οι κολοσσοί των social media συγκεντρώνουν πελώριες ποσότητες δεδομένων, ενίοτε μέσω άλλων εταιρειών, που τα συγκεντρώνουν και τα πωλούν, και ενίοτε κρατούν στα αρχεία τους τις πληροφορίες επ’ αόριστον.

Κέρδη δισεκατομμυρίων δολαρίων σε ετήσια βάση

Η μελέτη «ρίχνει φως στον τρόπο με τον οποίο ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης και υπηρεσίες μετάδοσης βίντεο με streaming συγκεντρώνουν τεράστιες ποσότητες προσωπικών δεδομένων και τα αξιοποιούν εμπορικά, εξασφαλίζοντας δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση», υπογράμμισε η πρόεδρος της FTC, η Λίνα Χαν, σε δελτίο Τύπου που συνοδεύει τη μελέτη, εκφράζοντας «έντονη ανησυχία» για το ότι πολλές από αυτές τις εταιρίες «δεν προστατεύουν τα παιδιά και τους εφήβους» που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες τους.

Σε αρκετές από τις εταιρείες, το οικονομικό μοντέλο βασίζεται στη στοχευμένη διαφήμιση, που πρακτικά ενθαρρύνει τη μαζική συλλογή δεδομένων χρηστών, ρίχνοντας το βάρος στην εξασφάλιση κέρδους, όχι στην προστασία της ιδιωτικής ζωής, σύμφωνα με το κείμενο.

«Ενώ είναι προσοδοφόρες για τις εταιρείες, αυτές οι πρακτικές παρακολούθησης μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο την ιδιωτική ζωή ανθρώπων, τις ελευθερίες τους, και να τους εκθέσουν σε διάφορα κακά, από κλοπή ταυτότητας ως την παρενοχλητική παρακολούθησή τους», σύμφωνα με την κυρία Χαν.

Αντιδράσεις 

Αντιδρώντας στη δημοσιοποίηση της μελέτης, ο επικεφαλής της αμερικανικής ένωσης διαφημιστών διαδικτύου (Interactive Advertising Bureau, IAB) εξέφρασε «απογοήτευση» για το ότι η FTC «χαρακτηρίζει συνεχώς τη βιομηχανία της ψηφιακής διαφήμισης εμπλεκόμενη σε "μαζική παρακολούθηση για εμπορικούς σκοπούς"».

Σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Κόεν, οι χρήστες του διαδικτύου κατανοούν ότι οι στοχευμένες διαφημίσεις επιτρέπουν να επωφελούνται από υπηρεσίες που σε διαφορετική περίπτωση δεν θα ήταν δωρεάν, ή φθηνές.

Ο συλλογικός φορέας τόνισε ακόμη πως υποστηρίζει «σθεναρά» εξαντλητικό νόμο για την προστασία των προσωπικών δεδομένων σε εθνική κλίμακα.

Εκπρόσωπος της Google, ο Χοσέ Κατανέδα, τόνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο πως η εταιρεία εφαρμόζει «τις πιο αυστηρές πολιτικές σε όλο τον τομέα όσον αφορά την εμπιστευτικότητα (των δεδομένων)» και ότι «δεν πουλάμε ποτέ προσωπικά δεδομένα» ούτε «χρησιμοποιούμε ποτέ ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα για να προωθήσουμε διαφημίσεις».

Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Διαβάστε ακόμη

Μεντβέντεφ για συμφωνία ορυκτών: «Ο Τραμπ ανάγκασε το Κίεβο να πληρώσει για αμερικανική βοήθεια»

Η υπογραφή συμφωνίας για τα ορυκτά ανάμεσα στην Ουκρανία και τις ΗΠΑ σημαίνει πως ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανάγκασε τελικά το Κίεβο να πληρώσει για αμερικανική βοήθεια,...

Ε.Ε.: 12 κράτη-μέλη ζητούν ενεργοποίηση της ρήτρας διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι δώδεκα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν ζητήσει την ενεργοποίηση της λεγόμενης εθνικής ρήτρας διαφυγής, προκειμένου να ενισχύσ...

Χέγκσεθ προς Ιράν: «Βλέπουμε την υποστήριξή σας στους Χούθι – Θα πληρώσετε τις συνέπειες»

Ο υπουργός Aμυνας των ΗΠΑ Πιτ Χέγκσεθ απείλησε το Ιράν χθες Τετάρτη πως θα αντιμετωπίσει «συνέπειες» επειδή υποστηρίζει τους Χούθι, το κίνημα ανταρτών που ελέγχει μεγάλο μέρος της ...

Φόρτωση άρθρων...